لوگو دکتر وفااله صحرایی
Search
Close this search box.
بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟ - دکتر وفااله صحرایی

بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

اینکه بعد از ایمپلنت چند روز آنتی‌بیوتیک بخوریم؟ یکی از پرتکرار‌ترین سوالات بیماران بعد از کاشت دندان است. در مورد این موضوع هیچ اتفاق نظر مشخص و مشترکی در میان جراحان ایمپلنت وجود ندارد. چرا که هر فردی با توجه به شرایط و نیازهای مختلفی که دارد، باید مقدار متفاوتی آنتی بیوتیک مصرف کند تا در نهایت به بهبودی کامل برسد. اما به طور کلی مصرف آنتی بیوتیک به صورت یک درمان طولانی مدت، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

چه زمانی بعد از ایمپلنت دندان به آنتی بیوتیک نیاز است؟

مصرف آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت دندان از همان ساعات اولیه بعد از انجام ایمپلنت باید آغاز شود و تحت نظر پزشک و تجویز او در ساعات معین مورد مصرف قرار گیرد. اما بهترین زمان برای استفاده از آنتی بیوتیک‌ها دو تا سه روز قبل از انجام ایمپلنت است. چرا که به این شکل فضای دهان و لثه به طور کامل از عوامل بیماری زا و عفونی پاک شده و شرایط لازم برای ورود ایمپلنت و جایگذاری آن در دهان مهیا می‌شود.

✍️ بیشتر بدانید: ایمپلنت دیجیتال دندان و مزایا آن

اهمیت استفاده از آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت دندان

استفاده از آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت دندان از این رو حائز اهمیت است که معمولاً بعد از انجام ایمپلنت بسیاری از افراد به عفونت دندان مبتلا می‌شوند که درمان آن بسیار سخت و البته زمان بر است. علاوه بر آن، این عفونت باعث درد زیاد، تورم، خونریزی و گاها شکست ایمپلنت شود. بنابراین برای از بین بردن باکتری‌هایی که حین ایمپلنت وارد بدن می‌شوند، بهتر است در این مرحله علاوه بر رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت که توسط پزشک برایتان لیست شده است، از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرد. مصرف آنتی بیوتیک‌ها علاوه بر اینکه باعث کاهش درد ایمپلنت می‌شود از ابتلا به عفونت‌های بعد از این ایمپلنت و دردسرهای مختلف آن از جمله خونریزی، التهاب و مواردی این چنینی جلوگیری می‌کند.

بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

اگر این سوال در ذهن شما هم ایجاد شده که بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟ باید بگوییم که در روز اول و بعد از اتمام مراحل ایمپلنت در مطب، اولین قرص را استفاده کنید. بعد از ۳ الی ۴ ساعت آنتی بیوتیک دوم را مصرف کنید. این فرایند تا دو روز باید ادامه پیدا کند و طی دو روز باید هر چهار ساعت یکبار مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را به طور مرتب استفاده کنید. معمولاً تعداد آنتی بیوتیک‌هایی که توسط پزشک تجویز می‌شود برای دوره نقاهت کافی است و بعد از اتمام دوره مصرف و اتمام آنتی بیوتیک‌ها، نیازی به استفاده دوباره نیست. اما در صورتی که شدت درد به مرور افزایش پیدا کند و بهبودی حاصل نشود، با پزشک مشورت کنید تا در صورت نیاز، آنتی بیوتیک‌های بیشتری را برای مصرف شما تجویز کند.

✍️ بیشتر بدانید: کاشت مجدد ایمپلنت دندان

دیگر داروهای لازم بعد از ایمپلنت دندان

  • بعد از ایمپلنت دندان ممکن است مشکلاتی مانند خونریزی، تورم، کبودی و درد در لثه ایجاد شود. در چنین شرایطی باید زیر نظر پزشک، داروهای ضد درد، مسکن و آنتی بیوتیک مصرف کنید.
  • آنتی بیوتیک معمولا برای جلوگیری از عفونت محل جراحی توسط پزشک توصیه می‌شود.
  • اما مسکن‌ها را تنها در صورت داشتن درد استفاده کنید.
  • اگر بعد از ایمپلنت، احساس درد شدید داشتید، ایبوپروفن و استامینوفن می‌توانند برای کاهش درد شما مناسب باشند.
  • همچنین در صورت داشتن تب، از استامینوفن برای قطع کردن آن کمک بگیرید.
  • اگر بعد از چند روز، درد و تب قطع نشد و همچنان ادامه پیدا کرد حتماً با پزشک خود مشورت کنید. 
  • این نکته را در نظر داشته باشید که مقدار مصرف داروها و ساعت آنها باید تحت نظر پزشک باشد. 
  • در صورتی که روزهای اول درد زیادی دارید و مسکن‌ها تاثیری در بهبودی دردتان ندارند، می‌توانید از ژل‌های بی‌حس کننده استفاده کنید.

✍️ بیشتر بدانید: هزینه ایمپلنت دندان در تهران 1403

 بعد از ایمپلنت چه کنیم تا به عفونت دندان و لثه مبتلا نشویم؟

در این مقاله از سایت دکتر وفااله صحرایی راجع به مصرف داروهای مناسب بعد از ایمپلنت صحبت کردیم و به یک سوال پرتکرار که بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟ پاسخ‌ دادیم. به طور کلی اگر مصرف آنتی بیوتیک‌ بعد از ایمپلنت دندان به شکل منظم انجام شود، از عوارض خطرناک بعد از ایمپلنت و عفونت‌های ناشی از ایمپلنت جلوگیری می‌شود و هیچ خطر و تهدیدی سلامت شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. معمولاً مقدار مصرف آنتی بیوتیک‌ها و تعداد روزهایی که باید آنتی بیوتیک مصرف کنید توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. قطع کردن خودسرانه یا مصرف بیش از اندازه بدون مشورت با پزشک ممکن است مشکلات متعددی را به بار بیاورد.

*~ سوالات متداول درباره مصرف آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت دندان ~*

اگر بعد از انجام ایمپلنت دندان، آنتی بیوتیک مصرف نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بعد از ایمپلنت آنتی بیوتیک‌ها را به موقع مصرف نکنید تورم، قرمزی، طعم و بوی بد در دهان، خونریزی، ترشح چرک، لق شدن ایمپلنت و… اتفاق می‌‌افتد.

آیا عدم استفاده از آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت ممکن است به برداشتن ایمپلنت منتهی شود؟

بله. در برخی مواقع بخش زیادی از استخوان دهان به دلیل عفونت از بین می‌رود. بنابراین ایمپلنت لق شده و غیر قابل کنترل می‌شود. در چنین شرایطی باید ایمپلنت به طور کامل از دهان خارج شود تا درمان صورت بگیرد.

به جز مصرف آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت، چه مراقبت ‌هایی برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت موثر است؟

 رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به متخصص دندانپزشک، رعایت دستورالعمل‌های پزشک، اجتناب از مصرف تنباکو، سیگار، مواد مخدر، مراقبت در برابر ضربه و… می‌تواند از ابتلا به عفونت بعد از ایمپلنت جلوگیری کند.

مصرف آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت تا چند درصد می‌تواند از ابتلا به عفونت جلوگیری کند؟

اگر قبل از شروع ایمپلنت مصرف آنتی بیوتیک را آغاز کنید و تا پایان دوره‌ای که توسط پزشک تجویز شده به طور مرتب و منظم آنتی بیوتیک بخورید، تا ۸۰ درصد به عفونت بعد از ایمپلنت مبتلا نخواهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *