جراحی لثه یا جراحی پریودنتال - دکتر وفااله صحرایی

جراحی لثه یا پریودنتال + مراحل و انواع آن

جراحی لثه به دلایل مختلفی برای افراد توصیه می‌شود و به همین خاطر انواع مختلفی از آن امروزه مورد توجه قرار می‌گیرد. سلامت لثه نقش اساسی در سلامت دهان دارد و به عنوان یک راه حل حیاتی برای طیف وسیعی از مشکلات لثه، از بیماری های پریودنتال گرفته تا درمان های زیبایی در نظر گرفته می‌شود. این روش جراحی در دندانپزشکی اهمیت زیادی دارد.

اهمیت به سلامت لثه موجب حفظ دندان می‌شود. گاهی اوقات، علیرغم مراقبت منظم از دهان، افراد ممکن است با مشکلاتی در لثه خود مواجه شوند که در این صورت دندانپزشک صلاح می بیند جراحی لثه ضروری است و باید حتما انجام شود. درک اینکه این جراحی شامل چه مراحلی است و روند بهبودی و عوامل مرتبط با آن بسیار مهم است.

جراحی لثه چه زمانی پیشنهاد می‌شود؟

جراحی لثه یا جراحی پریودنتال(Periodontal surgery)؛ شامل طیف وسیعی از روش‌ها است که لثه‌ها را هدف قرار می‌دهد و نگرانی‌هایی مانند بیماری لثه، تحلیل رفتگی یا بهبود زیبایی را برطرف می‌کند. حفظ لثه های سالم برای سلامت دهان و دندان بسیار مهم است. جراحی لثه به اصلاح مشکلاتی که ممکن است با سایر درمان ها برطرف نشود، می‌پردازد. بیماری های مربوط به دهان، مانند التهاب لثه علت اصلی بسیاری از مشکلات لثه هستند که منجر به التهاب، خونریزی و در نهایت آسیب بافتی می‌شود.

همچنین بهداشت نامناسب دهان، استعداد ژنتیکی، سیگار کشیدن و بیماری های سیستمیک ممکن است دلایلی برای افزایش مشکلات لثه باشد و نیاز به مداخلات جراحی را افزایش دهد. تشخیص قطعی این مورد که آیا این جراحی برای شما مناسب است یا خیر، با مشورت دندانپزشک امکان پذیر است. اگر این درمان برای شما هم پیشنهاد شده است و نیاز به دانستن جزئیات پیچیده جراحی لثه دارید، در ادامه مقاله ما را دنبال کنید.

هدف از انجام جراحی لثه چیست؟

هدف از انجام جراحی لثه برای هر فرد ممکن است، متفاوت باشد. اهداف جراحی لثه شامل موارد گسترده ای است که با این حال، اکثرا این جراحی برای اهداف زیر انجام می‌شود.

• از بین بردن باکتری های دندان
  • درمان و جلوگیری از برخی بیماری های دهان
  • درمان شکاف لثه
  • ترمیم استخوان آسیب دیده فک
  • درمان بافت آسیب دیده لثه
  • از بین بردن هرگونه عفونت
  • جلوگیری به منظور از دست رفتن دندان
  • خارج کردن کیست
  • اصلاح طرح لبخند
  • خارج کردن دندان نهفته
  • درمان تحلیل و عقب رفتگی لثه

جراحی لثه ممکن است به عنوان یک راهکار ترکیبی با سایر درمان ها نیز در نظر گرفته شود. اهداف به کارگیری این جراحی در هر فرد، با فرد دیگر متفاوت خواهد بود. این اقدام تنها به صلاح دید دندانپزشک قابل انجام است. همچنین برای انجام آن ممکن است به فلوشیپ جراحی لثه و کاشت دندان معرفی شوید.

مراحل انجام جراحی لثه

جراحی لثه یک فرایند دقیق است که برای رفع مشکلات لثه انجام می‌شود. در اینجا به مراحل مختلف این فرآیند می‌پردازیم:

مرحله اول: تشخیص و ارزیابی انواع اختلالات لثه

در این مرحله، دندانپزشک از طریق بررسی و ارزیابی وضعیت لثه و با استفاده از ابزارها و تست‌های مختلف، مشکلات و نیازمندی‌های جراحی را تشخیص می‌دهد.

مرحله دوم: آماده‌سازی برای جراحی

پس از تشخیص، برنامه‌ای برای آماده‌سازی بیمار برای جراحی آماده می‌شود. این بخش شامل رعایت دستورالعمل های خاص مانند مصرف برخی دارو های قبل از جراحی و یا انجام برخی از آزمایش ها خواهد بود.

مرحله سوم: تزریق بی حسی

بسته به پیچیدگی جراحی، بی حسی موضعی یا آرامبخش ممکن است برای اطمینان از راحتی در طول عمل، در نظر گرفته شود.

مرحله چهارم: جراحی لثه

در این مرحله، پزشک متخصص با استفاده از روش‌های مختلف، اقدام به درمان و بهبود مشکلات لثه می‌کند، که شامل حذف بافت‌های آسیب‌دیده یا پیوند لثه می‌شود. در مرحله اول جراح برش های دقیقی برای دسترسی به ناحیه آسیب دیده لثه ایجاد می کند و امکان درمان لازم را فراهم می کند.

🦷 برای مشاوره و رزرو نوبت با شماره 09128185230 در تماس باشید 🦷

مرحله پنجم: بخیه برش ها

پس از درمان، لثه ها به دقت بخیه می شوند و دستورالعمل های بهبودی برای کاهش دوره نقاهت انجام می‎شود.

انواع روش های جراحی لثه

بسته به اینکه با چه هدفی برای درمان مراجعه کردید، ممکن است هر یک از انواع زیر برای درمان شما مورد توجه قرار بگیرد.

↲ جراحی فلپ لثه

این روش برای دسترسی به بافت‌های زیر لثه استفاده می‌شود و برای درمان عمیق‌ترین مشکلات لثه کاربرد دارد. هنگامی که شما عفونت دندان دارید، ممکن است این عفونت زیر لثه شما پخش شود. برای رفع آن، پزشک بریدگی های کوچکی در لثه های شما ایجاد می کند و عفونت را خارج می کند. سپس همه چیز را تمیز می کنند و از بخیه های مخصوص استفاده می کند.

↲ پیوند لثه آزاد

در این روش، بافت لثه از منطقه‌ای دیگر از دهان برداشته و برای پوشش مناطق خالی و غیر مستحکم استفاده می‌شود. این روش برای افرادی که لثه های نازکی دارند و برای تقویت خط لثه خود به بافت اضافی نیاز دارند، توصیه می‌شود. در طول این عمل، پریودنتیست بافت را از سقف دهان برداشته و به ناحیه لثه موجود متصل می‌کند.

جراحی پیوند لثه پدیکال

↲ جراحی پیوند لثه پدیکال

پیوند لثه جانبی یک روش متداول در جراحی پیوند لثه است، به ویژه برای بیمارانی که مقدار قابل توجهی بافت لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده دارند. در این روش دندانپزشک مقداری از بافت لثه را برداشته و در محل مناسب می کشد و سپس محل برش را با بخیه می بندد. سایر اقدامات زیر نیز به نوعی از دیگر نمونه های جراحی لثه هستند:

↲جراحی کیست های عفونی لثه

ممکن است از انواع جراحی های لثه برای خارج کردن کیست استفاده شود.

↲ جراحی دندان نهفته

جراحی دندان نهفته، علی الخصوص دندان عقل نهفته نیاز به ایجاد برش و تغییرات در لثه دارد.

↲ جراحی پیوند استخوان

پیوند استخوان معمولا در مواردی توصیه می شود که آسیب فک، از دست دادن ساختار فک در اثر عفونت شدید لثه، یا کاهش اندازه استخوان پس از برداشتن دندان وجود داشته باشد.

↲ جراحی افزایش طول دندان

این روش برای افزایش طول دندان‌ها و یا حذف بافت‌های اضافی اطراف دندان‌ها به کار می‌رود. در این درمان، بافت اضافی که دندان های شما را می‌پوشاند و لبخند شما را لثه ای نشان می دهد، از بین می رود. این باعث می شود لثه های شما کوتاه تر و دندان های شما بلندتر به نظر برسند. افراد این روش را برای زیباتر نشان دادن لبخند خود انجام می دهند.

باید ها و نباید های بعد از جراحی لثه

1- بهداشت دهان را در الویت قرار دهید

پیش از جراحی و همچنین بعد از آن، حفظ بهداشت دهانی از جمله استفاده از مسواک و نخ دندانی به طور دقیق و مراقبت از لثه‌ها مهم است. ممکن است برای شما دهانشویه تجویز شود. این کمک می‌کند احتمال ابتلا به عفونت‌ها کاهش یابند و یا تشدید نشود. همچنین فرآیند بهبودی بعد از عمل سریع تر شود.

2- معاینات روتین را پشت گوش نیندازید

معاینات روتین دندانپزشکی برای کنترل وضعیت دهان و دندان بعد عمل ضروری است.

3- تغذیه مناسب داشته باشید

رژیم غذایی پس از جراحی باید نرم باشد. از مواد غذایی خیلی سفت و سخت باید خودداری شود تا زمانی که بهبودی نسبی حاصل شود.

4- مصرف دخانیات ممنوع!

از یک ماه قبل از انجام جراحی تا زمان بهبودی کامل از مصرف دخانیات پرهیز کنید. مصرف دخانیات بهبودی شا را کند تر می کند.

5- قبل جراحی ناشتا باشید

در برخی موارد ممکن است نیاز به مدتی ناشتایی قبل از انجام جراحی وجود داشته باشد. دراین صوت دندانپزشک شما را در جریان این مورد خواهد گذاشت. بعد از انجام جراحی لثه باید نکات مراقبتی عنوان شده از سمت جراح دندانپزشک را رعایت کنید تا روند بهبودی شما را تسریع بخشد.

در خصوص جراحی لثه بدانید که …

جراحی لثه یک اقدام پیچیده و حساس است. از این جراحی برای موارد درمانی استفاده می‌شود. اما برخی کاربرد های زیبایی نیز دارد. جراحی لثه، کاربرد های فراوانی دارد. همچنین انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز های فرد تنظیم می‌شود. چیزی که بعد از جراحی لثه مهم است، این است که مراقبت های بعد از آن را رعایت کنید تا دوران نقاهت شما سریع تر سپری شود. در طی این مقاله به هر آنچه باید در این خصوص بدانید و همچنین انواع کاربرد های آن پرداختیم. در صورت ایجاد نیاز برای کسب اطلاعات بیشتر، با یک دندانپزشک در ارتباط باشید.

*~ سوالات متداول درباره جراحی لثه ~*

به چه دلیل نیاز به انجام جراحی لثه دارید؟

عدم درمان مشکلات لثه می‌تواند منجر به عوارض جدی‌ تری مانند ایجاد التهابات عمیق ‌تر یا از دست دادن استحکام دندان‌ ها شود. بنابراین مادامی که این درمان نیاز است، لازم است به توصیه های پزشک عمل کرده و این جراحی را انجام دهید.

جراحی لثه دردناک است؟

بله، بعضی از بیماران ممکن است پس از جراحی لثه به مدت کوتاهی درد و ناراحتی را تجربه کنند. اما بیشتر موارد این درد و ناراحتی با استفاده از داروهای تسکین دهنده و رعایت دقیق دستورات پزشک برطرف می شود.

آیا جراحی لثه خطرناک است؟

پس از جراحی لثه، ممکن است بیماران دچار تورم، خونریزی ملایم، حساسیت در نواحی درمان شده و گاهی اوقات احساس درد کنند. همچنین باید مراقب باشید که به دستورات پزشک پیروی کنید تا عفونت و مشکلات دیگری جلوگیری شود.

جراحی لثه چقدر طول می کشد؟

مدت زمان جراحی لثه بسته به نوع و جزئیات جراحی متفاوت است. جراحی‌های کوچک و ساده ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد، اما جراحی‌های پیچیده‌تر ممکن است به چندین ساعت نیاز داشته باشند.