لوگو دکتر وفااله صحرایی
Search
Close this search box.
درمان سفید شدن لثه بعد ایمپلنت - دکتر وفااله صحرایی

سفید شدن لثه بعد از جراحی

سفید شدن لثه بعد از جراحی برای برخی از بیمارانی که ایمپلنت انجام داده‌اند، رخ می‌دهد. این موضوع موقت و گذرا است و معمولا به مدت طولانی باقی نمی‌ماند. بعد از جراحی دهان و دندان، مشکل سفیدی لثه معمولا در حد فاصله سه هفته الی یک ماه در بیماران باقی می‌ماند. اگر پروسه ترمیم استخوان در دهان انجام شده باشد، لثه‌ها به علت اسئواینتگریشن سفید می‌شوند. از طرفی ممکن است همراه با سفید شدن لثه، عفونت، درد، خونریزی و تورم نیز دیده شود.

سفید شدن لثه بعد از ایمپلنت طبیعی است؟

از عوارض ایمپلنت دندان می‌توان به سفید شدن لثه بعد از جراحی لثه اشاره کرد. البته تمام بیمارانی که ایمپلنت می‌کنند، ممکن است سفید شدن لثه را تجربه نکنند. برای ایمپلنت دندان بخشی از لثه جراحی می‌شود تا دندان مصنوعی در حفره مورد نظر جایگزین شود. استخوان فک در محل حفره تحت فشار قرار می‌گیرد تا پایه دندان مصنوعی نصب شود. به همین دلیل سفید شدن لثه می تواند در بیماران یک امر طبیعی به شمار رود. سفید شدن لثه متورم شده بعد از ایمپلنت دندان، ناشی از ترمیم استخوان فک بوده و دلیل آن افزایش جریان خون در محل لثه ملتهب شده است.
برخی اوقات بعد از ایمپلنت کردن، ممکن است محل جراحی دچار عفونت شود. اگر عفونت وارد لثه شود، سفیدی لثه‌ها بیش از حد شده و حتی ممکن است همراه با سفیدی، درد و چرک هم دیده شود. با این حال سفید شدن لثه بعد از جراحی و ایمپلنت یک امر طبیعی بوده و به مرور زمان و با مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان، بهبود پیدا می کند و جای نگرانی ندارد.

علت سفید شدن لثه بعد از جراحی دندان

بعد از جراحی کردن دندان، لثه به خودی خود تحت فشار و التهاب قرار می‌گیرد. همین عامل سبب می‌شود تا گلبول‌های سفید جهت جلوگیری از خونریزی و مبارزه با عفونت‌های احتمالی، آمادگی لازم را داشته باشند. بیشتر بیمارانی که دندان خود را جراحی می‌کنند با سفید شدن لثه بعد از جراحی مواجه می‌شوند.

✍️ بیشتر بدانید: درمان لثه تحلیل رفته بدون جراحی

اگر لثه‌ها بیشتر از سه هفته سفید بمانند، نیاز به بررسی توسط دندانپزشک و پیگیری برای درمان دارد. از آن جایی که بعد از جراحی دندان، باید پروسه ترمیم استخوان فک طی شود؛ ممکن است همراه با سفیدی لثه، تورم، التهاب، درد و حتی خونریزی نیز دیده شود. بعد از مدتی اگر شدت جراحات وارد شده به لثه زیاد باشد، رنگ سفیدی لثه به سمت خاکستری می‌رود.

سفید شدن لثه بعد از جراحی چه علائمی دارد؟

سفید شدن لثه بعد از جراحی دهان و دندان، می‌تواند همراه با درد و تورم باشد. معمولا سفید شدن لثه بعد از ایمپلنت، همراه با خونریزی نیز خواهد بود. این خونریزی ممکن است بعد از سه الی چهار روز برطرف شود؛ اما سفیدی لثه‌ها همچنان ادامه دار خواهد بود. اگر بعد از هرگونه جراحی دندان در قسمتی از لثه درد همچنان وجود داشته باشد، امکان سفید ماندن لثه نیز تا نزدیک به یک ماه وجود خواهد داشت. بعد از سفید شدن لثه، تورم و التهاب ممکن است تا مدتی باقی بماند که طبیعی بوده و با دارو و تشخیص دندانپزشک قابل رفع خواهد بود.

درمان سفید شدن لثه بعد ایمپلنت

مهم ترین اقدام برای رفع سفید شدن لثه بعد از جراحی، رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان است. استفاده از نخ دندان، مسواک زدن و دهانشویه می‌تواند در رفع سفیدی و التهاب لثه بسیار موثر باشد. بعد از جراحی و ایمپلنت کردن از خوردن غذاهای داغ یا نوشیدنی‌های بسیار گرم خودداری کنید. همچنین خوردن غذاهای سفت بعد از ایمپلنت کردن دندان ممنوع است چرا که التهاب لثه را بیشتر کرده و باعث طولانی مدت شدن سفیدی لثه‌ها می‌شود.
اگر میزان درد و خونریزی بیشتر از چهار الی 5 روز باشد، بهتر است با تجویز دندانپزشک داروهای مسکن و ضد التهاب مصرف شود. در صورت عفونت و خروج چرک از لثه و محل دندان ایمپلنت شده، باید هر چه سریع‌تر به دندانپزشک جهت بررسی مراجعه شود.

✍️ بیشتر بدانید: ایمپلنت دیجیتال دندان

راهکار های پیشگیری از سفید شدن لثه بعد ایمپلنت

اگر بعد از ایمپلنت کردن، لثه‌ها سفید نشدند با رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی می‌توان از سفید شدن لثه بعد از جراحی هم جلوگیری کرد. زمان طلایی برای مراقبت از لثه‌ها تا 48 ساعت بعد از ایمپلنت کردن است. در این فاصله هر چه بیشتر از لثه و دندان مراقبت شود، احتمال سفید شدن لثه کمتر خواهد بود.

  •  خوردن مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌ها در ساعت مقرر
  • خودداری از آشامیدن و خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهای داغ
  • پرهیز از خوردن غذاهای سفت و سخت با دندان ایمپلنت شده
  • شستشوی دهان با آب سرد
  • خودداری از استعمال سیگار و دخانیات
  • بلند گذاشتن زیر سر بعد از جراحی یا ایمپلنت

چه زمانی برای سفید شدن لثه بعد از جراحی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

معمولا سفید شدن لثه بعد از جراحی طبیعی بوده و مدت زمان آن تا دو هفته ادامه خواهد داشت. با این حال اگر لثه‌ بعد از ایمپلنت کردن یا جراحی سفید شد و همراه با خونریزی و درد بود، بلافاصله باید به بهترین جراح لثه مراجعه کنید. همچنین زمانی که سفید شدن لثه‌ها تا بیشتر از سه الی چهار هفته ادامه پیدا کند، مراجعه به دندانپزشک الزامی است. 

*~ سوالات متداول درباره سفید شدن لثه بعد از جراحی ~*

سفید شدن لثه بعد از جراحی بر روی بخیه، نشانه چیست؟

اگر دندان یا فک و لثه خود را جراحی کرده‌اید و روی بخیه سفید شده است، نشانه عفونت خواهد بود. اگر همراه با سفیدی، چرک هم مشاهده می‌کنید باید به دندانپزشک مراجعه نمایید.

همیشه سفیدی لثه همراه با درد و تورم است؟

گاهی اوقات سفید شدن لثه نه جزو عوارض است و نه بیماری خاص. بلکه یک امر طبیعی بوده و ممکن است بدون درد، تورم و خونریزی باشد.

کودکان با سفید شدن لثه بعد از جراحی دچار تهوع و تب و لرز می‌شوند؟

گاهی اوقات جراحی دندان در کودکانی که سخت انجام می‌شود، باعث سفید شدن لثه و درد و تورم خواهد شد. اگر همراه با تورم و درد، لثه‌ها عفونت کند؛ ممکن است تب و لرز و حالت تهوع دست دهد. در این مورد باید به متخصص دندانپزشک مراجعه کرد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *