عصب کشی دندان یا ENDO - دکتر وفااله صحرایی

عصب کشی دندان یا ENDO + روش و روند درمان

عصب کشی دندان یکی از متداول ترین درمان های مراکز دندانپزشکی است. این درمان ممکن است به علت های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. اهمیت اندو دندان برای حفظ سلامت مطلوب دندان ضروری است. عصب کشی دندان یا درمان ریشه، برای درمان اعصاب دندان عفونی یا آسیب دیده انجام می‌شود. هدف اصلی این اقدام درمانی، حفظ دندان در صورت از بین رفتن عصب دندان است. در ادامه مقاله از سایت دکتر وفااله صحرایی؛ جراح و متخصص دندانپزشک به ذکر نکات بیشتری در خصوص درمان ENDO خواهیم پرداخت.

چه زمان به عصب کشی دندان یا ENDO نیاز است؟

همانطور که اشاره کردیم، این درمان به منظور متوقف کردن پوسیدگی شدید یا عفونت، حفظ دندان های طبیعی و جلوگیری از عوارض بعدی انجام می‌شود. در این موارد، برای حفظ دندان شناسایی علائم و مداخله به موقع برای درمان موثر بسیار مهم است. در غیر این صورت ممکن است دندان خود را از دست بدهید و نیاز به درمان های پیشرفته تر و پرهزینه تر برای جایگزین کردن دندان از دست رفته داشته باشید. در واقع مادامی که شما علائم پوسیدگی دندان را مشاهده می کنید، لازم است برای درمان مراجعه کنید. توجه داشته باشید شرایطی مانند پوسیدگی شدید دندان، دندان های ترک خورده یا شکسته، و آبسه های دندانی اغلب این درمان را ضروری می‌کند. از جمله دیگر علائمی که به شما می گوید نیاز به اندو دندان دارید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درد یا حساسیت دندان به سرما و گرما
  2. تغییر رنگ دندان
  3. خونریزی لثه در اطراف دندان
  4. حساسیت دندان در هنگام خوردن
  5. تورم در ناحیه اطراف دندان

مادامی که هر کدام از علائم فوق را مشاهده کردید، لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید. البته دندانپزشک با معاینه و همچنین تجویز OPG در صورت نیاز مشخص می کند که آیا نیاز به این درمان وجود دارد یا خیر؟

علائم عفونی شدن دندان و لثه

علائم عفونی شدن دندان ممکن است شامل درد شدید، تورم، و یا حساسیت دندان به دمای غذاها باشد. این مشکل معمولا به دلیل وجود پوسیدگی شدید ایجاد می شود. البته هرگونه عدم بهداشت دهانی مناسب، ترکیبات غذایی نامناسب، و یا عوامل استرس زا می‌توانند به عفونت لثه منجر شوند. علائم عفونی شدن لثه در هر فرد با توجه به میزان و مدت عفونت متفاوت است و در برخی افراد می تواند منجر به خونریزی لثه، تورم یا درد لثه، و یا شکستگی لثه شود.

شناخت علائم عفونی شدن دندان و لثه می‌تواند در جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های دهانی و لثه و حفظ سلامت دهان و دندان ها کمک کند. معمولا درمانی که در این زمینه در نظر گرفته می‌شود، درمان ریشه دندان خواهد بود.

تشخیص نیاز به عصب کشی دندان

روش های تشخیص نیاز به عصب کشی دندان

مادامی که شما هر کدام از علائم پوسیدگی دندان، تروما و یا هر مشکل دیگری را مشاهده کردید، لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید. وی با تجویز آزمایش های لازم و همچنین معاینه تشخیص می‌دهد که آیا درمان عصب کشی دندان برای شما مناسب است یا خیر.  در اصل روش های تشخیص این موضوع به موارد زیر بستگی دارد:

•  بررسی و تشخیص اولیه و مشاوره با دندانپزشک
  •  استفاده از رادیوگرافی در تشخیص نیاز به عصب کشی

مراحل درمان عصب کشی دندان

این روش شامل چندین مرحله است که هدف آن از بین بردن درد و حفظ دندان است. به طور کلی این فرایند دارای 4 مرحله اصلی 1) بی حسی، 2) پاکسازی و برداشتن بافت عصبی، 3) پرکردن کانال ریشه و 4) ترمیم دندان است.

1) معاینه و تشخیص

معاینه اولیه و عکس OPG به تشخیص میزان آسیب عصبی یا عفونت کمک می کند.

2) بی حسی

قبل از شروع فرآیند، ناحیه بی حس می شود تا از راحتی در طول درمان ریشه دندان دردی احساس نکنید.

3) تمیز کردن و برداشتن بافت عصبی

بافت عصبی عفونی یا آسیب دیده از کانال ریشه خارج می شود. در این مرحله تاج دندان سوراخ می شود.

4) پر کردن کانال ریشه

پس از تمیز کردن، کانال ریشه با مواد مخصوص پر می شود تا از عفونت بیشتر جلوگیری شود.

عموما بعد از درمان ریشه، روکش دندان ضروری است. بنابراین این یک امر طبیعی است که روکش دندان را به عنوان آخرین مرحله عصب کشی در نظر بگیریم. به کارگیری پست و روکش برای حفظ عملکرد و ظاهر دندان، بر روی دندان درمان شده قرار می گیرد.

انواع تکنیک ها و روش های عصبی کشی یا اندو دندان

درمان ریشه با روش  های مختلفی انجام می شود. این اقدامات با توجه به اینکه دندان شما در چه وضعیتی قرار دارد، تجویز می شود. توجه شما را به انواع تکنیک های درمان در این زمینه جلب می کنم

↲ عصب کشی دندان با درمان های غیر جراحی

این روش درمانی یک روش رایج برای برداشتن بافت عصبی در کانال ریشه است. اگر دندان شما به شدت پوسیده شده است و ترمیم دندان کارساز نیست، نیاز به درمان غیرجراحی کانال ریشه دارید. علاوه بر این، اگر عفونت به اعصاب ریشه رسیده باشد، حذف آن با استفاده از روش‌های جایگزین ممکن است سخت باشد. بنابراین، متخصص ریشه این روش را به عنوان یک گزینه درمانی مناسب پیشنهاد می کند.

↲ روش اپیکواکتومی

اگر عصب کشی با روش غیرجراحی با شکست مواجه شود، متخصص اندودنتیست ممکن است اپیکواکتومی را به عنوان یک گزینه درمانی پیشنهاد کند. این روش زمانی مناسب است که عفونت و التهاب به استخوان فک رسیده است و باعث درد شدید صورت شود.

↲ پالپوتومی و پالپکتومی

پالپوتومی و پالپکتومی روش‌هایی هستند که برای برداشتن عصب از دندان‌های شیری، کمک به حفظ دندان‌ها و رشد سالم دندان های کودکان استفاده می‌شوند.

نکات درمان ریشه دندان یا عصب کشی

باید ها و نباید های بعد از درمان ریشه دندان یا عصب کشی

• قبل از عصب کشی برای دریافت برنامه مناسب لازم است حتما به متخصص مراجعه کنید.
  • قبل از جلسه درمان چیزی میل کنید تا در صورت طولانی شدن جلسه، دچار ضعف نشوید.
  • قبل از مراجعه به دندانپزشکی، دندان های خود را با مسواک تمیز کنید.
  • در صورتی که از قبل برای شما داروهایی اعم از آنتی بیوتیک برای کنترل عفونت تجویز شده است، لازم است طبق دستورات دندانپزشک آن را به موقع مصرف کنید.
  • در صورتی که برای شما OPG تجویز شده است، لازم است در هر جلسه از درمان آن را به همراه داشته باشید.
  • از تکنیک های مدیریت استرس استفاده کنید و سطح اضطراب خود را به حداقل برسانید.
  • در صورتی که دندان شما با آمالگام یا همان مواد نقره ای پر شده است، تا چند ساعت بعد از اقدام نباید چیزی بخورید.
  • در صورت ترمیم دندان با آمالگام، تا زمان چند روز از جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید.
  • در صورتی که بعد از درمان برای شما دهانشویه و یا داروهای دیگر تجویز شده، مصرف آن را جدی بگیرید.
  • در صورتی که درد دارید، می توانید از داروهای تسکین دهنده بهره بگیرید.

چقدر زمان برای درمان ریشه دندان نیاز است؟

برای پاسخ به این سوال؛ ابتدا لازم است بگوییم که آیا عصب کشی دندان در یک جلسه انجام می شود یا خیر. در بسیاری از موارد اندو دندان در دو جلسه انجام می پذیرد. به این صورت که در جلسه اول، پالپ دندان تخلیه شده و روی دندان پانسمان می‌شود. در جلسه بعدی که حدود یک الی دو هفته بعد تنظیم می شود، دندان مجدد ضدعفونی شده، مراحل عصب کشی تکمیل می شود و دندان ترمیم می‌شود. هر جلسه عصب کشی دندان ممکن است چیزی حدود 40 دقیقه الی یک ساعت زمان نیاز داشته باشد. اما بسته به اینکه کدام دندان شما تحت درمان قرار می‌گیرد و آیا این دندانپزشک به دندان شما دسترسی کافی را دارد یا خیر، تنظیم می‌شود. در واقع موارد دیگر نظیر کانال های دندان نیز بر روی مدت زمان هر جلسه و همچنین هزینه های آن تاثیر خواهد داشت. در صورتی که از این بابت نگرانی دارید، این مورد را با دندانپزشک اندودنتیست در میان بگذارید.

در اخر توجه داشته باشید که …

درمان ریشه دندان یک فرآیند حساس است که نیاز به تخصص و دقت دندانپزشک دارد. عصب کشی دندان اگر با دقت و صحیح انجام شود، می‌تواند از عوارض جدی بعدی جلوگیری کرده و به شما کمک کند تا دندان‌های سالم و خوبی داشته باشید. برای بهره بردن از مزایای این درمان تنها کافیست در صورت بروز هرگونه علائم سریعا به دندانپزشک مراجعه کرده و معاینه شوید. دقت کنید دندانی که تحت درمان قرار گرفته نیاز به مراقبت داشته و لازم است به آن رسیدگی شود.

*~ سوالات متداول درباره عصب کشی دندان ~*

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

افراد ممکن است پس از درمان ناراحتی خفیفی را تجربه کنند که با داروهای تجویز شده و دستورالعمل‌های مراقبت قابل کنترل است.

چه مواردی نیاز به عصب کشی دندان را از بین می برد؟

رعایت برخی نکات احتمال بروز برخی عوارض را به شدت کاهش می دهد. از جمله آن می توان به حفظ بهداشت دهان و دندان از طریق مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشکی برای معاینات روتین اشاره  کرد.

آیا ممکن است نیاز به عصب کشی مجدد دندان وجود داشته باشد؟

به کار گیری ری اندو یک مسئله شایع نبوده و تنها در برخی موارد تحت شرایط خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد.